Nuffnang

Monday, May 12, 2008

Life Google

Wanna write, but doesn't know how to shoot it out. Hmm..since pagi tadi aku rasa nak update blog aku. But, doesn't know how to start. Sampai skang aku rasa mcm tu jugak. Kenapa?...ntah. Okay. Last week, aku listed utk pi training lagi...Training je...dari skolah sampai skang asyik pergi training je...Dulu masa skolah, lain bentuk training nye..Sukan...yeahhh...takraw, bola...sampai la aku injured, severely, 2/3 years ago...Bila kerja plak, pegi training jugak. Macam macam training aku kena pergi. Sampai aku x ingat dah nama nama training yang aku penah pergi. Dalam byk byk training yg aku attended, 3 je yang aku dpt rasa kesan nye...bukan sikit sikit kesan nye. 1, masa pergi kursus dgn Fitrah Perkasa. First batch dari company aku kerja, buat dkt Pusat Latihan Polis Muar. Siap kena ikut disiplin Polis lagi masa tu. Kesedaran? ya kesedaran. Aku byk settle lepas pegi kursus tu.



Second, yeah...Team building , Jeram Besu, Raub. Gile...buat aku rasa lain mcm siot ...yela, kena bermalam dlm hutan. Gelap gile. Hutan tebal, bila dongak langit, rasa mcm duduk bawah kanopi ..xde cahaya bulan langsung yg menembusi. Selama ni camping kat tepi sungai pun x pernah....Yeahh...aku redah...succeed...!!!



Latest, 3 hari lepas aku attend training yg mmg betul betul menyentuh jiwa. Sesuatu yg aku carik selama ni. Dulu aku penah ckp pd diri aku "aku takkan potong rambut aku yg panjang ni, sampai la aku dpt jawapan"...dulu la..hehe..aku ingat aku terrer masa tu..last last kena potong jugak sebab nak kerja..huahaha,...padan muka aku...Tapi pencarian aku x stop kat situ, cuma rentak pencarian aku jadi sedikit perlahan. Ya, pencarian ikut tiupan angin. Kemana angin bertiup, di situ la aku mencari. Aku kerja mcm biasa, sambil mencari. Sampai la tiupan 'angin' tu bawak aku ke satu destinasi yang aku x mintak. Aku rasa bertuah, bersyukur sgt sbb aku temui apa yg aku carik selama ni.



Sepatutnya lama dah aku dpat apa yg aku cari. Tapi sebab mencari dgn 'mata yg tertutup/buta' membuatkan aku lost, lalai, leka, lupa.



Apa yang aku carik?...Pernah x dgr org cakap ' Kalau nak kenal ALLAH, kena kenal diri sendiri dulu. Kalau x kenal diri sendiri, macam mana nak kenal Allah? Hmmm..dgr mcm susah sgtkan?..Sebenarnya utk kenal diri sendiri bukan nye susah sgt. Untuk kenal Allah pun senang, sebenarnya. Sebab Allah mmg dekat dgn kita, terlalu dekat. Allah lebih dekat daripada urat nadi kita!!!..Whowww!!..mcm mana tu?...kita kena tgk dgn mata hati. Insyaallah, kalau mata kita hati kita x buta, bleh paham nye...betul. Lagipun, kita dah dibekalkan 'buku panduan' yg serba lengkap. Takde 'buku panduan' yg selengkap ni..AlQuran. Ya, 'buku panduan' yg dibekalkan oleh Nabi Muhammad s.a.w lebih 1400 tahun dulu adalah kalam Allah. Kita sepatutnya rujuk kpd AlQuran, ni tak..kita lalai..ada AlQuran pun aku rasa dah berhabuk dah...lama x baca. Ada jugak yang sekadar jadi hiasan. Kenapa jadi mcmtu?...aku rasa mngkin sebab x paham ..ye la AlQuran kan dlm bahasa arab. Dah tu, x bleh ke beli AlQuran yg dah siap dgn terjemahan?...haaa...semua tu kita kena usaha..Mmg org cakap, kalau kita paham maksud dlm AlQuran tu, semcam ada tarikan graviti utk kita nak baca lagi. Mcm kita baca buku novel, sentiasa ada perasaan "Ishh, nak baca ALQuran la...pjg lagi nak abis tu..lepas ayat ni apa Allah cakap? Lepas surah ni, apa yg jadi lagi?"....perasaan yg mcm tu la akan timbul.

Kita sepatutnya berterima kasih pada Rasullullah s.a.w, sebab beliau berjuang utk berdakwah sampai la kita ni jadi salah sorg drpd penganut Islam. Ada kita ucap terima kasih pada Rasullullah?...mcmmana nak ucap terima kasih?... kita selawat kepada beliau pun dah cukup. Tapi jgn la just ucapan lisan je..kena la bersungguh sungguh, dgn hati yg ikhlas. Lagipun kita ni umat yg paling Nabi Muhammad s.a.w sayang, sampai kan masa nyawa beliau nak dicabut pun dia masih ingatkan umatnya. "Ummati, ummati..."..itu la kata2 beliau...

Allah, pun sayang kan kita...sebb Dia bagi kita segalanya...tanpa kita mintak. Kenapa plak cakap mcm tu?...Ok..mcm ni..Pikir senang je...kalau kekasih ( tak kira la awek ke pakwe ke..) bagi sesuatu, hadiah la senang, apa perasaan?...mesti ckp " ishh...mesti dia ni sayang gile kat aku, aku kena jaga bebaik hadiah ni."...mesti kita ingat sampai bila bila...Btol x???...Itu la sebab nya kenapa aku cakap Allah sayang kat kita...sebab Dia bagi kita udara utk kita bernafas, bila kita bernafas, kita dpt kehidupan...Pikir dgn mata hati yg ikhlas kita akan paham apa maksud Udara dan Kehidupan tu...

Ok..pjg dah ni...kalau nak lebih paham...pi la attend Training ESQ 165. Tak rugi, malah 'hati dan jiwa' kita akan mendapat untung...

ALLAHUAKBAR...!!! Subhanallah...
Selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w
Baca la AlQuran, sbb kita akan paham janji janji Allah...akan kenal diri dan kenal ALLAH..
Insyaallah...

Nanti aku akan cerita lebih lanjut pasal ESQ 165 ni...Insyaallah..

No comments: