Nuffnang

Wednesday, June 25, 2008

'Bom' KL Sentral

Suasana lengang di KL Sentral yang biasanya ramai pengunjung.


Perbincangan polis & pihak pengurusan Stesen Sentral Kuala Lumpur.

Tu la kenderaan yang bawak robot pemusnah bom tu....

Faizal (Mat) LV Chargeman / Liason Officer utk Latihan pada 2008.


Perghhh..letih aku hari ni. Ada 'bom' kat tempat kerja aku, Stesen Sentral Kuala Lumpur atau yang biasa kita panggil KL Sentral.

Sebenarnya bukan betul betul ada bom. Yang ada cuma 'bom' tipu tipu je. Bom palsu yang diletakkan dlm briefcase, polis yang buat. 'Bom' ni cuma sebagai salah satu benda yang digunakan dlm Latihan Kecemasan (Ex-Sentral 08) di KL Sentral. Kalau aku nak cerita satu per satu senario apa yang terjadi dalam latihan ni, jenuh la.

Aku cerita skit je. Latihan Tindakan Kecemasan ni dijalankan start dari pukul 9 pagi - 12 tengahari. Staff Info Counter dpt call menyatakan ada bom di KL Sentral. So, apa lagi, semua staff yang terlibat kena la buat kerja masing masing, sebab semua ada peranan dlm latihan ni. Polis, bomba, ambulan semua dtg. LRT tak berhenti kat KL Sentral, lalu je. Komuter tak amik penumpang, cuma turun kan penumpang je kat KL Sentral. Kesian gak tgk diorg tu. Tapi nak bagi nampak real (walaupun hanya nampak real skit je), abis semua org awam yg ada dkt KL Sentral ni kena berkumpul ke Assembly Point yang jaraknya boleh jadikan org yang 'kaya lemak kembali miskin'. Kena plak dah nak tengahari.

Polis jumpa 'bom' di area ERL Departure Hall dlm pukul 11:30 pagi (agak agak je tu, sbb aku x pakai jam). Pukul 12:15 tghari polis hantar robot pemusnah utk demolish 'bom' tu. Nasib baik aku tanya samada dibenarkan atau tidak utk aku publish gambar alat kawalan & robot pemusnah bom tu, kalau tak kompom ada polis dtg umah ketuk pintu nak tangkap aku sbb dedahkan rahsia polis (robot pemusnah bom). Harga robot tu RM1.4 juta tu!!!!

Untuk cerita selanjutnya, tgk la dlm berita tv atau baca suratkhabar ye....

No comments: